نام قلعه ای در قهستان دیلم که حسن بن زید در شهور سته و اربعین و مأتین (246 هجری قمری) بنا کرده و در اصل آله موت است یعنی آشیانۀ عقاب چه آله به الف ممدوده و لام مضموم عقاب است و موت آشیانه و منیر در کارستان در صفت قلعه نوشته: قلعۀ الموت از رشکش صورت مرگ بخود دیده. (آنندراج)
نام قلعه ای در قهستان دیلم که حسن بن زید در شهور سته و اربعین و مأتین (246 هجری قمری) بنا کرده و در اصل آله موت است یعنی آشیانۀ عقاب چه آله به الف ممدوده و لام مضموم عقاب است و موت آشیانه و منیر در کارستان در صفت قلعه نوشته: قلعۀ الموت از رشکش صورت مرگ بخود دیده. (آنندراج)
قلعه ای است استوار در مغرب فرات مقابل بیره و میان آن و سمیساط واقع است. و مقام بطرک ارمنی که بعقیدۀ آنان خلیفۀ مسیح بشمار میرود و او را کتاغیکوس خوانند در آنجاست این قلعه اکنون در وسط کشور مسلمانان قرار دارد، مؤلف یاقوت گوید: گمان نمیکنم که دیگر در دست ارمنیها باقی باشد با آنکه اطراف آن همه از دست آنان گرفته شده است. مگر آنکه برای بی اهمیتی آن و برای احترامی که مسلمین به عبادتگاه های بیگانگان میگذرانداین قلعه هنوز به همان صورت نخست باقی مانده باشد. رجوع به نخبهالدهر دمشقی ص 20 و معجم البلدان شود
قلعه ای است استوار در مغرب فرات مقابل بیره و میان آن و سمیساط واقع است. و مقام بطرک ارمنی که بعقیدۀ آنان خلیفۀ مسیح بشمار میرود و او را کتاغیکوس خوانند در آنجاست این قلعه اکنون در وسط کشور مسلمانان قرار دارد، مؤلف یاقوت گوید: گمان نمیکنم که دیگر در دست ارمنیها باقی باشد با آنکه اطراف آن همه از دست آنان گرفته شده است. مگر آنکه برای بی اهمیتی آن و برای احترامی که مسلمین به عبادتگاه های بیگانگان میگذرانداین قلعه هنوز به همان صورت نخست باقی مانده باشد. رجوع به نخبهالدهر دمشقی ص 20 و معجم البلدان شود